Waarom je je salaris na 2 jaar ziekte stop moet zetten

Linda van Wiahulp

Na 2 jaar ziekte mag je werkgever je ontslaan (mits je niet binnen 26 weken volledig kan herstellen en er geen loonsanctie meer kan worden opgelegd). Je ontvangt dan dus geen salaris meer en vanaf dat moment ben je afhankelijk van de WIA keuring en uitkering. Soms betalen werkgevers nog wat langer salaris door. Bijvoorbeeld omdat de WIA beslissing nog niet binnen is of omdat ze je nog iets langer in dienst willen houden. Hoe goed en lief dit ook is bedoeld, zet direct na 2 jaar ziekte je salaris stop. Hieronder leggen we je uit waarom dit belangrijk is.

Na 2 jaar ziekte stopt de loondoorbetalingsverplichting vanuit je werkgever

Na 2 jaar ziekte mag je werkgever je in de meeste gevallen ontslaan en dus ook je salaris stopzetten. Er zijn drie uitzonderingen waarin je werkgever je niet mag ontslaan en dus ook niet je salaris mag stopzetten:

  • Als er volgens de cao een derde jaar loondoorbetalingsverplichting geldt. Sommige branches, waaronder gemeenten en bakkers, hebben dit. 
  • Als de werkgever een loonsanctie opgelegd krijgt van het UWV. Een loonsanctie betekent dat je werkgever niet aan de voorwaarden van de Wet Verbetering Poortwachter heeft voldaan en daarmee niet alle re-integratie-inspanningen heeft verricht.
  • Als je in een opbouwschema je werk of aangepast werk doet en de verwachting is dat je binnen 26 weken na het einde van de wachttijd volledig bent hersteld. 

Zijn deze 3 voorwaarden niet op jou en/of je werkgever van toepassing? Dan mag je werkgever je direct vanaf 2 jaar ziekte ontslaan middels een vaststellingsovereenkomst (VSO) of een ontslagvergunning UWV.

Waarom mag mijn werkgever mij na 2 jaar ziekte geen salaris meer doorbetalen?

Je werkgever mag je salaris wel blijven doorbetalen na de 2 jaar ziekte, maar dit moet je eigenlijk niet willen. Hoe lief en goed dit ook is bedoeld, het maakt het in de meeste gevallen onnodig ingewikkeld. Wanneer je namelijk een WIA uitkering, WW of WIA voorschot krijgt moet je je inkomsten opgeven en dit moet daarna verrekend worden. Dit salaris wat dus doorbetaald wordt is inkomen. We zien in de praktijk ontzettend veel problemen ontstaan met complexe terugbetalingen aan het UWV en je werkgever. Daarom zeggen wij altijd: laat je loon echt stoppen zodat je dit voorkomt.  

Ook zien we in de praktijk werkgevers die dus te lang hebben doorbetaald dan nodig was die opeens dat geld terug willen krijgen. Wanneer je dan daadwerkelijk ontslagen wordt, willen ze dit verrekenen met bedragen die je eigenlijk zou ontvangen na afloop van de 2 jaar ziekte (zoals de wettelijke transitievergoeding). 

Teken geen nieuw contract tijdens ziekte zonder overleg met een ontslagexpert

Wij raden het af om al vroegtijdig (dus voor 104 weken ziekte) nieuwe contracten te tekenen of een urenwijziging door te voeren. Doe dit altijd in overleg met een ontslagexpert zodat je je eigen glazen niet in gooit en minder geld en rechten ontvangt dan waar je eigenlijk recht op hebt. Er zijn soms werkgevers die op deze manier onder een ontslagvergoeding proberen uit te komen. Dit kan je dus (tien)duizenden euro’s kosten. Overleg daarom altijd met ons, wij weten wat slim is en waar je recht op hebt. Kijk hier voor meer informatie over ontslaghulp bij 2 jaar ziekte.

Alle tips over het 2 jaar ziekte traject

Met de cursus Zorgeloos richting je 2 jaar ziekte ontslag weet je binnen één dag waar je aan toe bent en welke stappen je moet nemen. Je ontvangt een ontslag overzicht, timing tips, de berekening van de transitievergoeding, 9 do’s en don’ts en nog veel meer tips. Je weet met deze cursus direct waar je recht op hebt en hoe je positie is.

Voorkom het worst case scenario dat je met al je klachten weer moet gaan werken. Bereid je OPTIMAAL voor op de WIA keuring!

Misschien vind je dit ook interessant:

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis inkijk module 'Zorgeloos richting WIA en ontslag

Zorg voor een eerlijke, kloppende WIA keuring die recht doet aan je situatie waarbij je klachten serieus worden genomen en voorkom ernstige financiële gevolgen.